Samotny krzyż powstańczy

Na ulicy Piaskowej w sąsiedztwie Miejskiego Składowiska Odpadów, stoi samotny, nieco zmurszały stary krzyż. Ma on mieć związek z rewolucją z 1905-1907 roku. W publikowanych materiałach o szydłowieckich krzyżach, kapliczkach i figurkach, nie znaleźliśmy o nim jednak żadnej informacji. Jedyną wzmianką jest tekst Emiliana Wilka w kwartalniku "Ziemia Odrowążów" z czerwca 2015 roku. Według tego opisu w tym miejscu miał zginąć bojowiec o imieniu Jan.

Otoczenie krzyża, niestety, tak jak i cały obszar wokół miejskiego składowiska, jest mocno zaśmiecone. Zresztą cały rejon „polskiej sawanny”, pomiędzy ulicami Sowińskiego, Wymysłów i Narutowicza, gdzie byłoby wiele pięknych dróg spacerowych upstrzony jest dzikimi wysypiskami śmieci. Warto zainteresować się tym samotnym krzyżem jak i jego dalszym i bliższym otoczeniem, bo warto zadbać o nasze tradycje i piękno swego otoczenia.

Krzyże, kapliczki i figurki są ważnym elementem polskiego krajobrazu, świadkiem historii i wiary minionych pokoleń a troska o nie jest znakiem naszej troski o znaki religii chrześcijańskiej i dziedzictwo kultury narodowej. W wierszu Wojciech Bąk napisał „Krzyż nad wiekami trwa, Zwycięsko wyniesiony ponad ziemię!” Trwa i przypomina o prawdzie zbawienia, zakorzenionej w polską ziemię przed tysiąc pięćdziesięciu laty i o polskiej historii, naznaczonej „krwią i blizną”.


Komentarze

Emilian Wilk13 Oct. 2016, 10:57 # 1

Według tekstu, na który powołuje się p. Sokołowski, opowieść o bojowcu PPS "Janie" i związanym z tym przekazem o obecności w Pawłowie Józefa "Wiktora" Piłsudskiego jest narracją potoczną, miejscowym podaniem historycznym. To ta opowieść jest źródłem, mówiącym o poległym tow. Janie. Mój tekst jedynie ją przekazuję, sygnalizując - mam nadzieję - dlaczego i po co, ta opowieść funkcjonuje w takim kształcie. Jestem etnologiem, a moim zadaniem jest opis i interpretacja zjawisk kultury, nie faktów historycznych. Co też wykazałem w swoim tekście.


Dodaj Komentarz