Tagi:                                    

Umiemy więcej niż inni?

Kwiecień każdego roku to w szkołach całej Polski miesiąc sprawdzianów i egzaminów, podsumowujących zarówno wiedzę i umiejętności naszych pociech, ale także – nie zapominajmy o tym – poziom naszych szkół. Jak z egzaminami dają sobie radę nasi uczniowie i nasze szkoły?

W kwietniu 2009 sprawdzian kończący szkołę podstawową zdawało w gminie Szydłowiec 227 uczniów, do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło 274 uczniów. Sprawdzian dla szóstoklasistów bada poziom osiągnięć uczniów w pięciu obszarach: umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Egzamin gimnazjalny, składający się z trzech części, sprawdza umiejętności międzyprzedmiotowe z uwzględnieniem powiązania między różnymi dziedzinami wiedzy, z zakresu przedmiotów humanistycznych - języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki, muzyki. Część humanistyczna uwzględnia też elementy filozofii, dziedzictwa kulturowego w regionie, zagadnienia kultury polskiej i europejskiej.
Część matematyczno-przyrodnicza obejmuje wiadomości i umiejętności z matematyki, biologii, geografii, chemii, fizyki i astronomii, uwzględnia też ścieżki zagadnienia prozdrowotne, ekologiczne, i obronę cywilną.
Część trzecia to sprawdzian wiadomości i umiejętności praktycznych z języków nowożytnych – angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego.

Znamy już uśrednione wyniki dla poszczególnych szkół, podane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Najwyższy średni wynik ze sprawdzianu w szóstej klasie (26,98) uzyskała Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana III Sobieskiego w Szydłowcu.. Jest to wynik wyższy od średniej dla kraju (22,64) , województwa, (23,85), powiatu (23,44) i gminy(23,62.). W egzaminie gimnazjalnym najwyższy średni wynik z części humanistycznej uzyskało Publiczne Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika (31,31), a z części przyrodniczo - matematycznej Szydłowiecki Zespół Szkół im. Jana Pawła II – 26,97. Z części językowej najwyższy wynik uzyskało także Publiczne Gimnazjum Nr 2 (36,95). Uzyskane wyniki są wyższe zarówno od średniej krajowej, jak wojewódzkiej i gminnej.

Warto podkreślić, że wyniki uzyskane przez uczniów na tegorocznym sprawdzianie czy egzaminie trzeba analizować uwzględniając wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na ich wysokość. Nie wolno pomijać wpływu środowiska, warunków kadrowych i finansowych szkoły, czy takich aspektów jak liczebność klas czy środowisko domowe ucznia. Wszystko to ma w rezultacie duży wpływ na stan wiedzy naszych dzieci. Przy ocenie poszczególnych szkół nie wolno też ulegać pokusie prostego porównywania wyników. Wynik ma zawsze charakter skumulowany. Nie mówi on o jakości nauczania w danej klasie czy szkole. Wynik sprawdzianu czy egzaminu w danym roku nabiera też innego znaczenia, gdy zobaczy się go na tle wyników tej samej szkoły w latach ubiegłych. Można w ten sposób zdiagnozować nie tylko stan obecny, ale zaobserwować zmiany i ich kierunek – mówi naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego, Ewa Walczak.

Uzyskane na tle przeciętnych krajowych czy wojewódzkich wyniki mogą i powinny cieszyć, nie znaczy to jednak, że nie należy dążyć do jeszcze lepszych rezultatów. Po raz pierwszy OKE podała pozycje poszczególnych szkół ze względu na trzyletnie wskaźniki wyniku końcowego z egzaminu gimnazjalnego, obliczone na podstawie wyników egzaminacyjnych z lat 2006-2008. Według tych pomiarów gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II jako jedyne wśród gimnazjów w powiecie szydłowieckim zajęło pozycję „szkoły sukcesu” – czyli placówki o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności nauczania. Serdecznie gratuluję uczniom i nauczycielom Zespołu Szkół im. Jana Pawła II, szydłowieckiej „jedynki” i gimnazjum Kopernika doskonałych tegorocznych wyników. Wszystkim pozostałym szkołom chciałabym życzyć równie dobrych wyników w przyszłym roku szkolnym – powiedziała naczelnik Ewa Walczak.

K. Prześlakowski UM Sz-c


Dodaj Komentarz